Kanten of zetten is een van de belangrijkste handelingen in de plaatwerk industrie. Toch zijn veel mensen niet bekend met de ins en outs van dit mooie werk. We vertellen je er graag meer over.

Kanten wil niet meer zeggen dan dat we het materiaal gaan vervormen door een pers. Het materiaal wordt op een matrijs gelegd en door perskracht wordt het materiaal in de matrijs geduwd. Binnen van Schijndel Metaal maken wij gebruik van LVD Kantbanken. Een kantbank is eigenlijk een gemoderniseerde pers waar veel hulpmiddelen op zijn gebouwd.  Onze kantbanken hebben een maximale perskracht van 130 ton. De werkelijke perskracht die nodig is om het materiaal te kunnen vervormen is weer afhankelijk van vele factoren, zoals materiaalsoort, materiaal dikte, de te zetten hoek, het te gebruiken gereedschap (matrijzen), temperatuur en zelfs bij sommige materialen de tijd tussen het moment waarop het materiaal uit de fabriek komt en het zetten/persen zelf. Het materiaal wordt dan in sommige gevallen harder of taaier.

Kantbank

Op een kantbank zitten verschillende componenten. De belangrijkste componenten zijn wel: de ram, achter aanslagen, bed en de besturing. De ram is een verticaal bewegend deel waarop de perscilinders en de bovenmatrijs gemonteerd zitten. Het bed is het vaste gedeelte dat op de vloer gemonteerd wordt. Op dit bed, wordt het ondergereedschap geplaatst. Er kunnen daar ook nog extra hulpmiddelen op geplaatst worden om bijvoorbeeld de te buigen plaat te ondersteunen. De achteraanslagen bepalen de lengte van het te buigen deel, dit wordt ook wel de zetmaat genoemd. Deze wordt door diverse motoren aangestuurd waardoor ze in drie richtingen verplaatsbaar zijn. Dus van links naar rechts, van voren naar achteren en van boven naar beneden.  Hoe nauwkeuriger we deze kunnen verplaatsten, hoe nauwkeuriger wij kunnen zetten. Binnen van Schijndel Metaal hanteren wij standaard ±0,3 mm tolerantie bij het zetten. De besturing wordt tegenwoordig steeds belangrijker. Voorheen moest de kanter zelf zijn/haar programma schrijven, maar tegenwoordig kunnen we dit offline vanaf een computer doen. Je kunt hierbij een 3D model inlezen en daarvan wordt automatisch een programma geschreven. Het mooie hiervan is dat je vooraf kunt zien hoe het gezet wordt en of het überhaupt wel te zetten is.

Bombering

De cilinders zitten niet over de gehele lengte van de ram gemonteerd maar juiste aan de buitenzijde. Bij kleinere krachten of kleiner onderdelen zijn er geen problemen, maar bij lange onderdelen of onderdelen waarbij veel kracht nodig is, ontstaat er bombering. Dit is een kromming van de ram, zoals te zien in onderstaande afbeelding. Vanaf het begin dat kantbanken gebruikt worden, tot vandaag de dag, is dit een uitdaging gebleven. Bij moderne machines heeft men daarvoor een mechanische oplossing verzonnen. Op de onderbalk zitten cilinders gemonteerd die de onderbalk als het ware krom maken.  In een ver verleden werd ditzelfde probleem nog wel eens opgelost door een stuk krant onder de V-balken te leggen.  Het werkte ook, maar toch…
Kanten Van Schijndel Metaal

Benieuwd hoe jouw product het beste gekant kan worden?

Zo hard als metaal is, zo buigzaam is Van Schijndel Metaal bij de ontwikkeling en productie van jouw idee. Met bijna 90 jaar ervaring in plaatbewerking in eigen huis, adviseren we je niet alleen over wat er mogelijk is, maar leveren we maatwerk met het beste resultaat. Mail naar info@vanschijndel.nl of bel 0162 312 694: we denken graag met je mee.

Leave a Reply